Laddningsguiden

Vanliga frågor och svar om elbilsladdning

Hur kan man ta betalt? (BRF etc.)

Det finns många varianter kring betalning, se nedan text som olika exempel från några av våra kunder:

Schablon: Fast kostnad per månad, det är vanligt att brf:er tillämpar denna variant. Man kan ha olika modeller av schablon, vissa tar ca. 500kr per månad och vissa väljer att ta mer betalt för rena elbilar och mindre för laddhybrider. En löpande avstämning mot laddboxens inbyggda energimätare är möjligt så man inte tar ”helt fel” betalt. 3 nivåer av schablon kan även det förekomma. Exempelvis ett pris för laddhybrid, ett pris för elbil med medelstort batteri (upp till 35kWh) och ett sista pris för elbilar med ett batteri som överstiger 35kWh.

RFID: Vill man ej ha boxarna uppkopplade för insamling av mätdata kan man knyta boxen till en RFID-tagg. Användarna får sedan ladda hur mycket de vill per månad och ingen mätning/avstämning görs.

Avläsning av mätarvärde från Charge Portal: Kunden köper vår molntjänst Charge Portal och kopplar sedan upp laddboxarna mot denna. Kunden får en egen webbsida där man kan se statistik och debitera användarna därefter.

– Årskostnad för systemet är ca. 2 500kr/år, då ingår en inloggning för Styrelsen.  Årskostnad för en aktiv användare/ladduttag 299kr/år . Skall koppling emot externt rapportsystem som IMD ske tillkommer 3 999kr/år.

Mobilapp – Taking Charge: Kräver uppkopplad laddbox (Connected), sedan används mobilappen för att styra laddning. Det går bra att ta ut rapporter från appen och är utan kostnad för användaren, kostnad för tjänsten som BRF tillkommer.

Flow Bird (f.d. Cale): Flowbird har väldigt många p-automater runt om i Sverige. Laddboxarna måste vara uppkopplade mot Charge Portal, efter detta är klart förhandlar BRF med Flow Bird om ett pris för tjänsten. Laddboxarna kopplas upp mot P-automaten och användaren parkerar/laddar med hjälp av P-automat eller direkt via mobilappen.

Easy-Park: Kräver att laddboxarna är uppkopplade mot Charge Portal. BRF förhandlar med Easy-Park om en avgift för denna tjänst, användaren betalar sedan för parkering/laddning via P-automat eller mobilapp.

Hur snabbt brukar ladda-hemma-stödet betalas ut och vem ansöker?

Naturvårdsverket hanterar dessa ansökningar väldigt snabbt, i vissa fall på bara några dagar. Det är du själv som privatperson som gör ansökan. I denna ansökan bifogar du en faktura på laddboxen (Eva Protected eller Eva Connected) och en faktura från en behörig elektriker. Du kommer sedan att få svara på några korta frågor om installationen samt uppge information för utbetalning av stödet. Ansökan tar cirka 5-7 minuter att fylla i digitalt hos Naturvårdsverket.

Ansök här:

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/Ansokan/

Kostar det något att använda er App-styrning mot Eva Connected?

Nej, app-styrning för max två enkeluttagare eller en dubbel-uttagare är utan kostnad för hemanvändare/hushåll, fler enheter än detta debiteras enligt gällande prislista.

Vilken IP-klassning har EVA laddbox & var kan den monteras?

Laddboxen uppfyller IP44 och går att montera såväl inom- som utomhus. Vi rekommenderar inte installation av laddboxen i direkt solljus.

Hur stort bidrag kan jag få inom ladda-hemma-stödet?

Bidraget omfattar både installation och laddbox med förbehåll om att samtliga krav uppfylls (läs vår FAQ). Som privatperson kan du få upp till 50% av den totala investeringskostnaden (installation + laddbox) och maxbeloppet för bidraget är 10.000:- ink. moms. Fast installation och en behörig elektriker krävs. Om du köper en laddbox och installation för exempelvis 20.000:- ink. moms kan du få upp till 10.000:- ink. moms i bidrag från Naturvårdsverket. Värt att notera är att det är upp till 50% i bidrag vilket gör att din ansökan kommer att granskas av Naturvårdsverket, vi kan därför inte garantera ett exakt belopp eller procentuell summa.

Jag vill ha lastbalansering till min laddbox, hur fungerar detta och vad krävs vid installation?

För att lastbalansering ska fungera i hemmet krävs det först och främst vårt stora styrkort som återfinns på en EVA ”Connected” som standard. Till denna laddbox köper man sedan till en licensfil för lastbalansering i hemmet.

Enheten måste vidare ha något att prata med, den kan alltså inte lastbalansera utan att veta vad huset i övrigt drar.

Detta löser man genom att köpa- och låta en elektriker montera en energimätare vid inkommande matning, den håller koll på vad huset drar och vad man har för huvudsäkring. Från denna energimätare drar man en mod-bus slinga till styrkortet i EVA. Efter att detta är ordnat kommer lastbalanseringen att fungera och bilens laddning justeras ned om huset drar ”för mycket”. Själva lastbalanseringen är med andra ord mer avancerad än bara en funktion som man kopplar på eller av.

Funktionen för lastbalansering i hemmet är en enklare åtgärd vid nybyggnation av ett hus då detta ställer en hel del krav vad gäller installation och möjligheterna kring denna (kabeldragning, plats i el-central etc.)

Hur skyddar jag min laddbox mot att obehörig kan ladda?

Det enklaste sättet för detta är att använda en RFiD-tagg. På vår enhet ”Connected” är detta standard, det enda du köper till är en RFiD-tagg. Våra övriga varianter av EVA; ”Start” & ”Protected” stödjer ej RFiD.

Vad menas med Typ 1 och Typ 2? Vad gäller mot bil och laddstation?

EU-Standarden för laddning via Mode 3 (läs mer om detta nedan) är satt till Typ 2 på både laddstationens uttag och bilens uttag vilket på sikt kommer att förenkla för alla. På en laddstation som har ett uttag (ej fast laddkabel) är det alltid ett så kallat Typ 2-uttag. Mot bilen finns det 2st olika varianter av kontakter, Typ 1 och Typ 2. De flesta biltillverkare har idag gått över till att ha ett Typ 2-uttag på bilarna, för dagen är det egentligen bara Mitsubishi Outlander PHEV och Nissan Leaf som har Typ 1 mot bilen*.

*Med reservation för att detta troligen kommer att ändras till Typ 2.

Kan jag välja mellan Typ 2-uttag eller fast monterad laddkabel?

Ja, det går bra! Naturvårdsverket beskriver kraven för att kunna ansöka om bidrag enligt följande. Enheten utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.

Vad kostar er laddbox?

Priserna börjar från 5.995:- ex. moms, men för att svara bättre på denna fråga behöver vi komma fram till vilken enhet och specifikation som passar dig bäst. Läs gärna igenom vår FAQ nedan och ladda sedan hem vår EVA-broschyr längst ner på denna sida.

Efter det att du har kommit fram till en lämplig produkt/nivå som stämmer överens med dina önskemål antecknar du önskat artikelnummer från vår broschyr, glöm inte eventuella tillval du önskar. Du är varmt välkommen att skicka en förfrågan på pris och leveranstid till sales@chargestorm.se. Du kan självklart även nå oss på telefonnummer 011 – 333 0002

Var ska jag göra av min laddkabel när boxen inte används?

Vi rekommenderar våra kunder att köpa till vårt väggfäste där du enkelt klickar i din kabel efter slutförd laddning. Det går även bra att ”hänga” kabeln runt laddboxen även om detta kan medföra ett ökat slitage. Att låta kabeln ligga på golvet ska man i största mån undvika.

Har ni några referensbilder från andra kunder?

Absolut! Vi har massor. Besök gärna vårt populära Instagram-konto, där har vi samlat över 300 inlägg kring elbilsladdning och våra enheter. Glöm inte att följa oss, vi uppdaterar vårt konto löpande med nya bilder och referenser. Gå in på Instagram och sök efter ”@chargestorm”, har du inte Instagram skaffar du detta kostnadsfritt snabbt och smidigt via din mobil. Appen laddar du hem via App Store eller Google Play.

Var kan elektrikern dra inkommande matning till laddboxen?

EVA har många möjligheter för inkommande matning för att få en så snygg och smidig inkoppling som möjligt. I standardutförande kommer inkommande matning och nätverk in i laddboxens övre del. Vill man hellre gå undertill eller baktill direkt från vägg går även det bra. Vill man ha en installation som är helt ”osynlig” vad gäller kablage är det ”baktill” som gäller. Din behöriga elektriker hjälper dig med lämplig position av inkommande matning för din fastighet.

Vad betyder symbolerna på EVA?

EVA är utvecklad för att på ett enkelt sätt berätta för dig som användare om aktuell status:

  • Grön kontakt – Enheten är aktiv och redo för att nyttjas/ladda en elbil eller pluginhybrid
  • Blått batteri – Enheten är i en aktiv laddningsfas när batteriet ”pulserar”. När bilen är färdigladdad lyser batteriet med ett fast blått sken.
  • Grön ikon med 4st ”vågor” i nedre högra hörnet – RFiD är aktiverat, tagg kan krävas för att kunna starta laddning
  • Rött kryss – En säkring eller jordfelsbrytare har löst ut i enheten, återställning krävs.
Vilken serie/version av er laddbox ska jag välja?

EVA finns i 2st utföranden som är godkända enligt ladda-hemma-stödet.

  • EVA Connected – Denna laddbox passar dig som vill ha alla säkerhetsfunktioner på plats såsom säkring och jordfelsbrytare (Typ B eller Typ A + DC-läckage detektor). Enheten går även att koppla upp och möjlighet till att begränsa/styra laddning via en RFiD-tagg. EVA Connected har även app-styrning för en smidig hantering och åtkomst till statistik. Vi rekommenderar alltid att koppla upp EVA Connected via ethernet-kabel (nätverkskabel) då detta är stabilare än t.e.x. 3G-router. EVA Connected har även en inbyggd MID-godkänd energimätare.
  • EVA Protected – Denna laddbox passar dig som på ett säkert sätt vill ladda din elbil eller laddhybrid. Alla funktioner för elbilsladdning och säkring och jordfelsbrytare (Typ B eller Typ A + DC-läckage detektor) finns inbyggt direkt i enheten. EVA Protected har även en inbyggd MID-godkänd energimätare.
Varför ska jag välja en laddbox från Chargestorm?

Chargestorm är en marknadsledande aktör inom elbilsladdning som har funnits på marknaden sedan 2009. Vi utvecklar mjukvara och hårdvara på egen hand, av detta tillverkar vi sedan en laddbox eller laddstation för elbilar och laddhybrider. Våra enheter kännetecknas av hög kvalitet och god driftsäkerhet, vi är också stolta över all den teknik och säkerhet som byggs in direkt i våra enheter från start.

I vårt uppkopplade nätverk har vi över 1,1 miljoner laddningar loggade, tack vare detta har vi skaffat oss en gedigen erfarenhet och kunskap inom området.

Vad är Mode 3-laddning som era boxar använder?

Mode 3-laddning kräver specifik utrustning både på fordonet och på laddstationen. Denna säkerhetsnivå innebär att kabeln mellan laddstation och fordon är strömlös tills att fordon och laddstation kommunicerat med varandra. Först då slås strömmen på i laddstationen. EU har beslutat att Mode 3 ska vara standard från och med år 2017.

Vad behövs förutom laddbox? Tillkommer det några kostnader?

I vår serie ”Protected” och ”Connected” finns alla funktioner och säkerhet inbyggt direkt i enheten, detta gör att installationen oftast blir enkel och smidig. Många gånger är vår laddbox EVA och en elektriker allt som behövs för att komma igång. Våra enheter har inte några extra kostnader eller abonnemangstjänster efter köpet, du köper och äger din enhet.

Vem får söka bidrag/villkor för ladda-hemma-stödet?
  • Privatperson
  • Installeras på en fastighet som den som ansöker om
    bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt
  • Installeras efter den 1 januari 2018
  • Enheten skall vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.
  • Installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732)
  • Bidragsberättigande kostnader är de material- och arbetskostnader som behövs för att installera laddningspunkten, såsom kostnader för laddbox och
    framdragning av el.
Kan jag köpa en ”värre” laddbox än vad min nuvarande bil kan ta emot?

Ja! Även om du har en laddhybrid som för dagen max kan ta emot 1-fas 16A (3,7kW) kan du ändå ladda på en box med 3-fas 16A. Det som händer är att bilen tar emot det som är max, dvs. 3,7kW. Detta kan vara bra att tänka på för framtiden! Det är en god tanke att planera inför kommande elbil som kanske kan hantera 3-fas.

Hur monteras laddboxen och av vem?

I standardutförande monteras EVA mot en vägg med 4st skruvar, som tillval finns ett stolpmonteringskit som gör att EVA går att montera på ett 60mm rör. All installation måste utföras av en behörig elektriker enligt elsäkerhetslagen (2016:732).

Hur ska jag tänka kring säkerhet med säkring och jordfelsbrytare?

Vår laddbox EVA har i serien ”Protected” och ”Connected” all säkerhet inbyggt direkt i enheten för din trygghet. Detta innebär att säkring och jordfelsbrytare finns på plats redan från start vilket innebär en enklare och billigare installation. När det gäller jordfelsbrytare använder vi den nya standarden som innebär jordfelsbrytare Typ A + DC-läckage detektor. Funktionen med denna handlar om att hantera DC-läckströmmar som kan gå åt ”fel håll”, alltså från bilen tillbaka ut på elnätet.

Kan jag beställa en laddbox med två uttag för stödet om bidrag?

JA. Enligt ett mail från Naturvårdsverket 2018-01-11 är detta ok. ”Sökanden får högst 50 procent av de bidragsberättigande kostnaderna och högst 10.000:- ink. moms per fastighet vare sig det är en box med en eller flera laddningspunkter”.

Vilken effekt ska jag välja på min laddbox?

I hemmamiljö är det vanligaste att man installerar en laddbox med 1-fas 16A (3,7kW) eller 3-fas 16A (11kW). Valet av effekt beror på vilka förutsättningar din fastighet/elcentral har samt vilken bil du vill ladda primärt. När det gäller AC-laddning (växelström) är det bilen som sätter begränsningen vilken effekt den kan ta emot. Generellt kan man säga att de flesta laddhybrider klarar sig bra med 1-fas 16A (3,7kW) då de har mindre batterier.

1-fas 16A är också max vad många laddhybrider kan ta emot*, här hjälper det alltså inte med en kraftfullare effekt på laddboxen.  När det gäller rena elbilar får fler och fler modeller stöd för 3-fas laddning, här passar 3-fas 16A bra för hemmet. Värt att notera är vilken uppsäkring din fastighet har, det kan vara allt från 16A, 20A, 25A eller uppåt. För att installera en laddbox med 3-fas 32A (22kW) i hemmet krävs ofta ett förändrat abonnemang vilket medför en extra kostnad.

I de flesta fall ser det ut på följande sätt kring elbilsladdning i hemmet:

  • Laddhybrid – Satsa på 1-fas 16A (3,7kW)
  • Elbil – Satsa på 3-fas 16A (11kW)
  • Vill du framtidssäkra dig för kommande elbil eller laddhybrid som stödjer snabbare laddning? Satsa på 3-fas 16A.

*Skillnader finns bland olika fabrikat, vissa kan ta emot 3-fas trots att det är en laddhybrid.

Vilken laddbox ska jag välja?

Vi rekommenderar vår laddbox EVA ”Protected” eller ”Connected” som passar perfekt i hemmet. Dessa två varianter av EVA är de som är godkända för ansökan kring ladda-hemma-stödet.

Hur kan laddstation CSR100 monteras?

CSR100 monteras som standard på en 60 mm stolpe men det går även att beställa till ett kit för väggmontering.

Måste EVA laddbox monteras på en vägg?

I standardutförande monteras EVA direkt mot en vägg men går även att beställa med stolpmonterings-kit för montage på ett 60mm rör.

Finns det några guider där jag kan läsa mer?

Ja, läs gärna mer på www.fixaladdplats.se

Finns det några bidrag att söka som bostadsrättsförening?

Ja, det kan det göra! Läs mer om Klimatklivet hos Naturvårdsverket; http://www.naturvardsverket.se/klimatklivet

Vad gör vi med laddboxen om personen med elbil flyttar?

Detta får ni komma överens om ihop, beroende på vem som stått för kostnaden för laddboxen och vem som äger den. Ett alternativ kan vara att bostadsrättsföreningen köper loss laddboxen i befintligt skick till restvärdet. Och inom kort kommer säkert någon annan i huset att införskaffa ett elfordon.

Klarar vårt elsystem av en laddstation?

Troligtvis är det inga problem, en behörig elektriker kan dock behöva gå igenom vilka andra förbrukare som finns samt hur det ser ut med storlek på er huvudsäkring. I vissa fall kan man behöva lägga sig på en något lägre nivå, till exempel 1-fas 16A (3,7kW). Finns det mer effekt effekt att tillgå kan en laddbox med 3-fas 16A vara ett bra val, denna ger en effekt på 11kW och medför en betydligt snabbare laddning i hemmet. Värt att notera är att det är bilen som sätter begränsningen, det är inte alla bilar som klarar av 3-fas laddning. Vill man framtidssäkra sig kan det trots allt vara en god idé att redan nu satsa på en laddbox med 3-fas 16A även om nuvarande bil bara kan ta emot 1-fas 16A. Man kan aldrig ha en ”för bra” laddstation, effekten styrs automatiskt ned till det som är max för bilen.

Är det inte krångligt och kräver massor av jobb?

Installationen utförs av en certifierad elektriker och är inte så avancerad som det kanske kan verka. Hur mycket jobb som krävs beror på hur förutsättningarna ser ut med befintlig matning/elcentral etc.

Vem ska betala för laddstationslösningarna?

Det finns flera olika lösningar att välja mellan. Här är de tre vanligaste:

Alternativ 1 – föreningen står för laddboxen och den boende betalar för installationen. Laddboxens kostnad och elkostnaden tas ut i en högre parkeringsavgift.
Alternativ 2 – föreningen står för både laddbox och installation. Laddboxens totala kostnad och elkostnad tas ut i en högre parkeringsavgift.
Alternativ 3 – den boende betalar för laddbox och installation. Elkostnaden tas ut i form av en fast avgift som läggs på parkeringsavgiften.

Hur många laddare ska vi ha?

Det är inte helt lätt att svara på, men det vanliga är att man sätter upp ett antal laddplatser till att börja med och förbereder redan då för fler laddare den dagen då behovet har ökat. Detta kan innebära att man redan i första läget ordnar med tomrör vid nästa etapp.