Bostadsrättsförening

Smart laddning för bostadsrättsföreningen

I takt med antalet elbilar ökar väljer fler och fler bostadsrättsföreningar att skaffa laddningsmöjligheter till sina medlemmar, statistik visar att det till och med kan vara värdehöjande för fastigheten. Bland våra produkter är EVA med dubbla Typ 2-uttag  det populäraste alternativet. Lösningen kan enkelt kompletteras med ett tagg-system för att hantera vem som har tillgång till laddboxarna samt hur kostnaden för elförbrukningen ska fördelas inom föreningen. Kontakta oss gärna så kan vi tillsammans med er hitta den bästa lösningen för er, vi har väldigt många referenser inom BRF.

Kopplat till fastighetssystemet

Våra uppkopplade lösningar kan integreras med föreningens fastighetssystem, detta gör det enkelt att hantera kostnaden för laddning direkt på hyresavin.

Ökat värde på lägenheterna

En förening med laddplatser är attraktiv för potentiella lägenhetsköpare,  flera fastighetsmäklare bekräftar att det ger ett ökat intresse vid försäljning och är värdehöjande.

Klimatklivet halverar kostnaden

Bostadsrättföreningar kan söka ekonomiskt stöd för halva investeringskostnaden genom miljösatsningen Klimatklivet.

EVA Wallbox

EVA laddbox:

Marknadens modernaste laddbox

Effektiv laddning

Snabb och kraftfull laddbox med effekt upp till 22kW, dubbla Typ 2-uttag/fasta laddkablar, RFID samt uppkopplingsbar mot portal

Högsta säkerhet

Utrustad med inbyggd säkring och jordfelsbrytare (Typ A + DC-läckage detektor) samt MID-Godkänd energimätare

Lastbalansering

Med vår lastbalansering för hemmet till EVA Connected slipper du oroa dig för att huvudsäkringen ska gå, effekten på laddaren ställs ned automatiskt.

Upptäck EVA laddbox

Lastbalansering med Chargestorm NanoGridTM

Illustration av lastbalansering

När flera elfordon laddar samtidigt

Lastbalansering behövs vid risk för överlast i det lokala elnätet när många fordon laddar samtidigt. Vid risk för överbelastning beordrar systemet automatiskt laddstationerna att sänka laddströmmen eller tillfälligt stänga av laddningen helt.

Prioritering av viktig utrustning

Med vår lösning för lastbalansering kan man relativt enkelt instruera systemet vilken teknisk utrustning som ska prioriteras om laddströmmen måste sänkas. I ett parkeringshus med många pågående laddningar är exempelvis belysning och hissar prioriterade.

Enkelt att installera i fastigheten

Systemet mäter på servisen som kommer in till fastigheten och har kontroll på effektuttaget i laddstationerna. Allt vår lösning behöver veta är storleken på huvudsäkringarna för fastigheten för att garantera stabiliteten i fastighetsnätet.

Ladda elbil med RFID-tagg

Trygg support

En marknadsledande laddlösning kräver självklart en riktigt bra supporttjänst, vi finns här med egen support om något skulle inträffa. Eftersom vi själva har utvecklat både hård- och mjukvaran i vår laddare kan vi effektivt hjälpa våra kunder. Via vår molnbaserade webbportal Charge Portal har vi möjlighet att fjärruppgradera din miljö och snabbt ge support.

Service av laddstationer för elbil

Hjälp med installationen

Även om monteringen och installationen av EVA är relativt enkelt måste den enligt elsäkerhetslagen utföras av en behörig elektriker. För att göra det enkelt för dig som kund har vi skaffat lokala samarbetspartners över hela landet som är utbildade på våra produkter och som snabbt kan hjälpa dig att få din laddbox på plats.

App-styrning via mobilen

Få full kontroll över hur och när din elbil ska laddas. App-styrning av ”EVA Connected” finns både till Android och iOS. Appen hittar du genom att söka på ”Taking charge”.

EVapp App for EVA Wallbox

Are you interested in buying our charging solutions, or would you like more information?

Lena Follin, säljare på Chargestorm

Lena Follin

Salesperson
+46 (0)11-333 00 02
lena@chargestorm.se

Vanliga frågor om att skaffa laddstation till bostadsrättsförening

Hur många laddare ska vi ha?

Det är inte helt lätt att svara på, men det vanliga är att man sätter upp ett antal laddplatser till att börja med och förbereder redan då för fler laddare den dagen då behovet har ökat. Detta kan innebära att man redan i första läget ordnar med tomrör vid nästa etapp.

Vem ska betala för laddstationslösningarna?

Det finns flera olika lösningar att välja mellan. Här är de tre vanligaste:

Alternativ 1 – föreningen står för laddboxen och den boende betalar för installationen. Laddboxens kostnad och elkostnaden tas ut i en högre parkeringsavgift.
Alternativ 2 – föreningen står för både laddbox och installation. Laddboxens totala kostnad och elkostnad tas ut i en högre parkeringsavgift.
Alternativ 3 – den boende betalar för laddbox och installation. Elkostnaden tas ut i form av en fast avgift som läggs på parkeringsavgiften.

Är det inte krångligt och kräver massor av jobb?

Installationen utförs av en certifierad elektriker och är inte så avancerad som det kanske kan verka. Hur mycket jobb som krävs beror på hur förutsättningarna ser ut med befintlig matning/elcentral etc.

Klarar vårt elsystem av en laddstation?

Troligtvis är det inga problem, en behörig elektriker kan dock behöva gå igenom vilka andra förbrukare som finns samt hur det ser ut med storlek på er huvudsäkring. I vissa fall kan man behöva lägga sig på en något lägre nivå, till exempel 1-fas 16A (3,7kW). Finns det mer effekt effekt att tillgå kan en laddbox med 3-fas 16A vara ett bra val, denna ger en effekt på 11kW och medför en betydligt snabbare laddning i hemmet. Värt att notera är att det är bilen som sätter begränsningen, det är inte alla bilar som klarar av 3-fas laddning. Vill man framtidssäkra sig kan det trots allt vara en god idé att redan nu satsa på en laddbox med 3-fas 16A även om nuvarande bil bara kan ta emot 1-fas 16A. Man kan aldrig ha en ”för bra” laddstation, effekten styrs automatiskt ned till det som är max för bilen.

Vad gör vi med laddboxen om personen med elbil flyttar?

Detta får ni komma överens om ihop, beroende på vem som stått för kostnaden för laddboxen och vem som äger den. Ett alternativ kan vara att bostadsrättsföreningen köper loss laddboxen i befintligt skick till restvärdet. Och inom kort kommer säkert någon annan i huset att införskaffa ett elfordon.

Finns det några bidrag att söka som bostadsrättsförening?

Ja, det kan det göra! Läs mer om Klimatklivet hos Naturvårdsverket; http://www.naturvardsverket.se/klimatklivet

Finns det några guider där jag kan läsa mer?

Ja, läs gärna mer på www.fixaladdplats.se

Hur ska jag tänka kring säkerhet med säkring och jordfelsbrytare?

Vår laddbox EVA har i serien ”Protected” och ”Connected” all säkerhet inbyggt direkt i enheten för din trygghet. Detta innebär att säkring och jordfelsbrytare finns på plats redan från start vilket innebär en enklare och billigare installation. När det gäller jordfelsbrytare använder vi den nya standarden som innebär jordfelsbrytare Typ A + DC-läckage detektor. Funktionen med denna handlar om att hantera DC-läckströmmar som kan gå åt ”fel håll”, alltså från bilen tillbaka ut på elnätet.

Varför ska jag välja en laddbox från Chargestorm?

Chargestorm är en marknadsledande aktör inom elbilsladdning som har funnits på marknaden sedan 2009. Vi utvecklar mjukvara och hårdvara på egen hand, av detta tillverkar vi sedan en laddbox eller laddstation för elbilar och laddhybrider. Våra enheter kännetecknas av hög kvalitet och god driftsäkerhet, vi är också stolta över all den teknik och säkerhet som byggs in direkt i våra enheter från start.

I vårt uppkopplade nätverk har vi över 1,1 miljoner laddningar loggade, tack vare detta har vi skaffat oss en gedigen erfarenhet och kunskap inom området.

Vad betyder symbolerna på EVA?

EVA är utvecklad för att på ett enkelt sätt berätta för dig som användare om aktuell status:

  • Grön kontakt – Enheten är aktiv och redo för att nyttjas/ladda en elbil eller pluginhybrid
  • Blått batteri – Enheten är i en aktiv laddningsfas när batteriet ”pulserar”. När bilen är färdigladdad lyser batteriet med ett fast blått sken.
  • Grön ikon med 4st ”vågor” i nedre högra hörnet – RFiD är aktiverat, tagg kan krävas för att kunna starta laddning
  • Rött kryss – En säkring eller jordfelsbrytare har löst ut i enheten, återställning krävs.
Var kan elektrikern dra inkommande matning till laddboxen?

EVA har många möjligheter för inkommande matning för att få en så snygg och smidig inkoppling som möjligt. I standardutförande kommer inkommande matning och nätverk in i laddboxens övre del. Vill man hellre gå undertill eller baktill direkt från vägg går även det bra. Vill man ha en installation som är helt ”osynlig” vad gäller kablage är det ”baktill” som gäller. Din behöriga elektriker hjälper dig med lämplig position av inkommande matning för din fastighet.

Har ni några referensbilder från andra kunder?

Absolut! Vi har massor. Besök gärna vårt populära Instagram-konto, där har vi samlat över 300 inlägg kring elbilsladdning och våra enheter. Glöm inte att följa oss, vi uppdaterar vårt konto löpande med nya bilder och referenser. Gå in på Instagram och sök efter ”@chargestorm”, har du inte Instagram skaffar du detta kostnadsfritt snabbt och smidigt via din mobil. Appen laddar du hem via App Store eller Google Play.

Vad menas med Typ 1 och Typ 2? Vad gäller mot bil och laddstation?

EU-Standarden för laddning via Mode 3 (läs mer om detta nedan) är satt till Typ 2 på både laddstationens uttag och bilens uttag vilket på sikt kommer att förenkla för alla. På en laddstation som har ett uttag (ej fast laddkabel) är det alltid ett så kallat Typ 2-uttag. Mot bilen finns det 2st olika varianter av kontakter, Typ 1 och Typ 2. De flesta biltillverkare har idag gått över till att ha ett Typ 2-uttag på bilarna, för dagen är det egentligen bara Mitsubishi Outlander PHEV och Nissan Leaf som har Typ 1 mot bilen*.

*Med reservation för att detta troligen kommer att ändras till Typ 2.

Hur skyddar jag min laddbox mot att obehörig kan ladda?

Det enklaste sättet för detta är att använda en RFiD-tagg. På vår enhet ”Connected” är detta standard, det enda du köper till är en RFiD-tagg. Våra övriga varianter av EVA; ”Start” & ”Protected” stödjer ej RFiD.

Hur kan man ta betalt? (BRF etc.)

Det finns många varianter kring betalning, se nedan text som olika exempel från några av våra kunder:

Schablon: Fast kostnad per månad, det är vanligt att brf:er tillämpar denna variant. Man kan ha olika modeller av schablon, vissa tar ca. 500kr per månad och vissa väljer att ta mer betalt för rena elbilar och mindre för laddhybrider. En löpande avstämning mot laddboxens inbyggda energimätare är möjligt så man inte tar ”helt fel” betalt. 3 nivåer av schablon kan även det förekomma. Exempelvis ett pris för laddhybrid, ett pris för elbil med medelstort batteri (upp till 35kWh) och ett sista pris för elbilar med ett batteri som överstiger 35kWh.

RFID: Vill man ej ha boxarna uppkopplade för insamling av mätdata kan man knyta boxen till en RFID-tagg. Användarna får sedan ladda hur mycket de vill per månad och ingen mätning/avstämning görs.

Avläsning av mätarvärde från Charge Portal: Kunden köper vår molntjänst Charge Portal och kopplar sedan upp laddboxarna mot denna. Kunden får en egen webbsida där man kan se statistik och debitera användarna därefter.

– Årskostnad för systemet är ca. 2 500kr/år, då ingår en inloggning för Styrelsen.  Årskostnad för en aktiv användare/ladduttag 299kr/år . Skall koppling emot externt rapportsystem som IMD ske tillkommer 3 999kr/år.

Mobilapp – Taking Charge: Kräver uppkopplad laddbox (Connected), sedan används mobilappen för att styra laddning. Det går bra att ta ut rapporter från appen och är utan kostnad för användaren, kostnad för tjänsten som BRF tillkommer.

Flow Bird (f.d. Cale): Flowbird har väldigt många p-automater runt om i Sverige. Laddboxarna måste vara uppkopplade mot Charge Portal, efter detta är klart förhandlar BRF med Flow Bird om ett pris för tjänsten. Laddboxarna kopplas upp mot P-automaten och användaren parkerar/laddar med hjälp av P-automat eller direkt via mobilappen.

Easy-Park: Kräver att laddboxarna är uppkopplade mot Charge Portal. BRF förhandlar med Easy-Park om en avgift för denna tjänst, användaren betalar sedan för parkering/laddning via P-automat eller mobilapp.