Parkering

Laddning och system för parkeringslösningar

Inom en snar framtid kommer alla parkeringar att behöva erbjuda laddning för elbilar. I dessa sammanhang krävs en laddare som klarar tuffa väderförhållanden och att placeras i en utsatt offentlig miljö. Här är laddaren CSR100 ett utmärkt val. CSR100 är en modern och användarvänlig laddstation som enkelt kan kompletteras med system för betalningslösningar, övervakning och lastbalansering för en kostnadseffektiv hantering.

Designad för offentliga miljöer

CSR100 har en speciellt framtagen design för att klara tuffa väderförhållanden och placeringar i utsatta offentliga miljöer som exempelvis parkeringsplatser och parkeringshus.

Lastbalansering

Med vårt unika system för lastbalansering kan viktig elektrisk utrustning i parkeringsmiljön prioriteras och elnätet skyddas från överbelastning. I ett parkeringshus är exempelvis belysning och hissar prioriterade.

Ikon laddstation

Uppkopplad och tillgänglig

Eftersom laddstationen är uppkopplad kan mjukvaran fjärruppgraderas. Dessutom kan parkeringsbolaget övervaka pågående laddningar och enheternas användning och status.

Laddstation CSR100 för elbilar och laddhybrider

Laddstation CSR100:

Vår kraftfullaste och mest robusta laddstation

Effektiv laddning

Kraftfull laddstation med effekt upp till 22kW på dubbla Typ 2-uttag eller fasta laddkablar av Typ 1 eller Typ 2.

Lastbalansering

Vår NanoGrid är en smart effektlösning för skydd mot överbelastning av elnätet, slipp oro för att huvudsäkringen ska gå.

Robust design

Designad för tuffa förhållanden i offentliga miljöer, tål både väder och yttre påverkan.

Upptäck CSR100
Charge Portal

Charge Portal:

Molnbaserad webbportal för tjänster kring laddstationer

Oavsett om du är en elbilsförare som laddar ditt fordon och vill se statistik, elektriker som installerar laddstationer eller en administratör som hanterar betalning av elfordonsladdning kommer du att bli nöjd med Charge Portal. Med Charge Portal kan du ta bort och lägga till användare, administrera RFID-taggar, exportera data, se förbrukningsstatistik, hantera schemaläggning, se status från samtliga era laddstationer m.m.

Laddsessioner
Se antal aktiva laddsessioner, övervaka specifika ladduttag, styr effekt m.m.

Service
Felrapportering och diagnos via fjärruppkoppling, slipp dyra servicebesök

Uppdateringar
Uppdatering av våra styrkort kan ske på distans, alltid uppdaterad mjukvara

Statistik och användare
Följ upp hur enheterna används och administrera användare, RFID-taggar, schemaläggning m.m.

Lastbalansering med Chargestorm NanoGridTM

Illustration av lastbalansering

När flera elfordon laddar samtidigt

Lastbalansering behövs vid risk för överlast i det lokala elnätet när många fordon laddar samtidigt. Vid risk för överbelastning beordrar systemet automatiskt laddstationerna att sänka laddströmmen eller tillfälligt stänga av laddningen helt.

Prioritering av viktig utrustning

Med vår lösning för lastbalansering kan man relativt enkelt instruera systemet vilken teknisk utrustning som ska prioriteras om laddströmmen måste sänkas. I ett parkeringshus med många pågående laddningar är exempelvis belysning och hissar prioriterade.

Enkelt att installera i fastigheten

Systemet mäter på servisen som kommer in till fastigheten och har kontroll på effektuttaget i laddstationerna. Allt vår lösning behöver veta är storleken på huvudsäkringarna för fastigheten för att garantera stabiliteten i fastighetsnätet.

Are you interested in buying our charging solutions, or would you like more information?

Lena Follin, säljare på Chargestorm

Lena Follin

Salesperson
+46 (0)11-333 00 02
lena@chargestorm.se

Vanliga frågor om att skaffa laddstation till parkering

Klarar vårt elsystem av en laddstation?

Troligtvis är det inga problem, en behörig elektriker kan dock behöva gå igenom vilka andra förbrukare som finns samt hur det ser ut med storlek på er huvudsäkring. I vissa fall kan man behöva lägga sig på en något lägre nivå, till exempel 1-fas 16A (3,7kW). Finns det mer effekt effekt att tillgå kan en laddbox med 3-fas 16A vara ett bra val, denna ger en effekt på 11kW och medför en betydligt snabbare laddning i hemmet. Värt att notera är att det är bilen som sätter begränsningen, det är inte alla bilar som klarar av 3-fas laddning. Vill man framtidssäkra sig kan det trots allt vara en god idé att redan nu satsa på en laddbox med 3-fas 16A även om nuvarande bil bara kan ta emot 1-fas 16A. Man kan aldrig ha en ”för bra” laddstation, effekten styrs automatiskt ned till det som är max för bilen.

Hur kan laddstation CSR100 monteras?

CSR100 monteras som standard på en 60 mm stolpe men det går även att beställa till ett kit för väggmontering.

Hur ska jag tänka kring säkerhet med säkring och jordfelsbrytare?

Vår laddbox EVA har i serien ”Protected” och ”Connected” all säkerhet inbyggt direkt i enheten för din trygghet. Detta innebär att säkring och jordfelsbrytare finns på plats redan från start vilket innebär en enklare och billigare installation. När det gäller jordfelsbrytare använder vi den nya standarden som innebär jordfelsbrytare Typ A + DC-läckage detektor. Funktionen med denna handlar om att hantera DC-läckströmmar som kan gå åt ”fel håll”, alltså från bilen tillbaka ut på elnätet.

Vad behövs förutom laddbox? Tillkommer det några kostnader?

I vår serie ”Protected” och ”Connected” finns alla funktioner och säkerhet inbyggt direkt i enheten, detta gör att installationen oftast blir enkel och smidig. Många gånger är vår laddbox EVA och en elektriker allt som behövs för att komma igång. Våra enheter har inte några extra kostnader eller abonnemangstjänster efter köpet, du köper och äger din enhet.

Varför ska jag välja en laddbox från Chargestorm?

Chargestorm är en marknadsledande aktör inom elbilsladdning som har funnits på marknaden sedan 2009. Vi utvecklar mjukvara och hårdvara på egen hand, av detta tillverkar vi sedan en laddbox eller laddstation för elbilar och laddhybrider. Våra enheter kännetecknas av hög kvalitet och god driftsäkerhet, vi är också stolta över all den teknik och säkerhet som byggs in direkt i våra enheter från start.

I vårt uppkopplade nätverk har vi över 1,1 miljoner laddningar loggade, tack vare detta har vi skaffat oss en gedigen erfarenhet och kunskap inom området.

Hur kan man ta betalt? (BRF etc.)

Det finns många varianter kring betalning, se nedan text som olika exempel från några av våra kunder:

Schablon: Fast kostnad per månad, det är vanligt att brf:er tillämpar denna variant. Man kan ha olika modeller av schablon, vissa tar ca. 500kr per månad och vissa väljer att ta mer betalt för rena elbilar och mindre för laddhybrider. En löpande avstämning mot laddboxens inbyggda energimätare är möjligt så man inte tar ”helt fel” betalt. 3 nivåer av schablon kan även det förekomma. Exempelvis ett pris för laddhybrid, ett pris för elbil med medelstort batteri (upp till 35kWh) och ett sista pris för elbilar med ett batteri som överstiger 35kWh.

RFID: Vill man ej ha boxarna uppkopplade för insamling av mätdata kan man knyta boxen till en RFID-tagg. Användarna får sedan ladda hur mycket de vill per månad och ingen mätning/avstämning görs.

Avläsning av mätarvärde från Charge Portal: Kunden köper vår molntjänst Charge Portal och kopplar sedan upp laddboxarna mot denna. Kunden får en egen webbsida där man kan se statistik och debitera användarna därefter.

– Årskostnad för systemet är ca. 2 500kr/år, då ingår en inloggning för Styrelsen.  Årskostnad för en aktiv användare/ladduttag 299kr/år . Skall koppling emot externt rapportsystem som IMD ske tillkommer 3 999kr/år.

Mobilapp – Taking Charge: Kräver uppkopplad laddbox (Connected), sedan används mobilappen för att styra laddning. Det går bra att ta ut rapporter från appen och är utan kostnad för användaren, kostnad för tjänsten som BRF tillkommer.

Flow Bird (f.d. Cale): Flowbird har väldigt många p-automater runt om i Sverige. Laddboxarna måste vara uppkopplade mot Charge Portal, efter detta är klart förhandlar BRF med Flow Bird om ett pris för tjänsten. Laddboxarna kopplas upp mot P-automaten och användaren parkerar/laddar med hjälp av P-automat eller direkt via mobilappen.

Easy-Park: Kräver att laddboxarna är uppkopplade mot Charge Portal. BRF förhandlar med Easy-Park om en avgift för denna tjänst, användaren betalar sedan för parkering/laddning via P-automat eller mobilapp.