Chargestorm Connected

Marknadens modernaste laddbox

Chargestorm Connected är marknadens modernaste laddbox när det gäller säkerhet, design och funktionalitet. Laddstationen är idealisk för hemmet, bostadsrättsföreningen eller företaget. Enheten uppfyller självklart alla tekniska säkerhetsnormer och standarder som krävs. Vår laddbox finns i flera olika varianter avseende effekt och uttag/laddkabel. Via våra duktiga installatörer får du allt på plats och driftsatt, enkelt och säkert.

Ikon laddstation

All säkerhet inbyggd

Chargestorm Connected uppfyller självklart samtliga säkerhetsbestämmelser och standarder inom elbilsladdning och har inbyggd säkring, jordfelsbrytare samt DC-läckagedetektering.

Ikon laddstation

Chargestorm Connected

Välj mellan en rad olika varianter av vår laddbox för att få de funktioner som just du behöver.

Se funktioner

Ikon laddstation

Smart laddbox

Med Chargestorm Connected har du möjlighet att koppla upp laddboxen mot vår app ”Taking charge” för full styrning och statistik.

Dubbla Typ 2-uttag

Chargestorm Connected har möjlighet till dubbla Typ 2-uttag eller dubbla fasta laddkablar – ekonomiskt och smart för exempelvis bostadsrättsföreningar.

Inbygd säkring och jordfelsbrytare

Med Chargestorm Connected kan du känna dig helt trygg med inbyggd säkring och jordfelsbrytare (Typ A + DC-läckage detektor).

MID-Godkänd energimätare

MID-godkänd(a) energimätare finns inbyggt i Chargestorm Connected.

App-styrning via mobilen

Få full kontroll över hur och när din elbil ska laddas. App-styrning av Chargestorm Connected finns både till Android och iOS. Appen hittar du genom att söka på ”Taking charge”.

Chargestorm Connected App

Funktioner – Chargestorm Connected


Chargestorm Connected
Laddeffekt 3,7kW-22kW (variant väljs vid order)
Typ 2-uttag eller fast laddkabel
Väggmontering som standard och stolpmontage på 60mm rör som tillval
Låsbar front som enkelt kan öppnas vid installation och service
Kan beställas med installation av utbildad elektriker
Inbyggd säkring, jordfelsbrytare och DC-läckagedetektering (Motsvarar JFB Typ B)
MID-godkänd energimätare
DC-läckage detektering
Dubbla Typ2-uttag eller dubbla fasta laddkablar (Tillval, i våra dubbla enheter sitter även dubbelt av säkring, jordfelsbrytare, energimätare etc.)
Stöd för dynamisk lastbalansering (Tillval) Läs mer här
Uppkopplingsbar mot ChargePortal (kostnader kan tillkomma)
App-styrning via ”Taking charge” (utan kostnad för privatpersoner)
Inbyggd RFID-läsare
Schuko-uttag för inkoppling av motorvärmare (tillval, går ej att kombinera med dubbla uttag/laddkablar)
Pris exkl. moms, ett uttag/laddkabel (Slutgiltigt pris beror på om du vill göra några tillval/val av effekt) Från 9.995:-
Pris exkl. moms, två uttag/laddkablar (Slutgiltigt pris beror på om du vill göra några tillval/val av effekt) Från 18.950:-

Funktioner – Chargestorm Connected

  • Laddeffekt 1,4kW-22kW (1-fas 6A upp till 3-fas 32A)

  • Typ 2-uttag eller fasta laddkablar

  • Väggmontering som standard

  • Låsbar front som enkelt kan öppnas vid installation och service

  • Kan beställas med installation av utbildad installatör

  • Inbyggd säkring och jordfelsbrytare (Typ B eller Typ A + DC-läckage detektor)

  • MID-godkänd energimätare

  • DC-läckage detektering

  • Möjlighet till dubbla typ2-uttag eller dubbla fasta laddkablar

  • Lastbalansering (kompatibel med Chargestorms effektvaktsfamilj)

  • Uppkopplingsbar mot ChargePortal

  • Appstyrning

  • Stöd för RFID

  • Möjlighet till schuko-uttag för inkoppling av motorvärmare

Pris exkl. moms: Från 9.995:-

Är du intresserad av att köpa våra produkter eller få mer information?

Lena Follin, säljare på Chargestorm

Försäljning
011 – 333 00 02

Chargestorm logotyp

Smart och säker elbilsladdning – från design till support

Lastbalansering hemma med Chargestorm NanoGridTM

Med Chargestorm Connected kan du välja till lastbalansering för laddning hemma. Lösningen innebär att en energimätare monteras vid den inkommande matningen som håller koll på vad huset drar och huvudsäkringens storlek. Från energimätaren dras sedan en mod-bus slinga till laddboxen.

Nu fungerar lastbalanseringen automatiskt och bilens laddning anpassas och optimeras hela tiden beroende på hur mycket effekt som huset drar. Med vår lösning för lastbalanseringen skyddas hemmets elnät från överbelastning samtidigt som du får en effektiv laddning.

Beskrivning av hur lastbalansering elbilar hemma fungerar

RFID-tag för betalning av laddning av elbil

Styr laddningen med RFID-taggar:

Full koll på vem som får ladda

Ett väldigt smidigt sätt att styra vem som får ladda och på vilket uttag är att använda sig av RFID-taggar. Med hjälp av Charge Portal kan man administrera användare och vilken RFID-tagg som ska kopplas till denna person. Statistik kring tid för laddning, förbrukad energi etc. lagras i Charge Portal och man kan sedan exportera denna data om man så vill.

Skulle en tagg tappas bort är det ingen fara, serienumret raderas enkelt i Charge Portal och ersätts med en ny tagg. Visst låter det smidigt? RFID-taggar kan köpas i vår webbshop eller beställas direkt ihop med våra laddstationer som har stöd för RFID.

Vanliga frågor om Chargestorm Connected

Hur kan man ta betalt? (BRF, företag, parkering etc.)

Det finns många varianter kring betalning, se nedan text som olika exempel från några av våra kunder:

Ladd-Operatör: Chargestorm utvecklar egen hårvara och mjukvara för elbilsladdning i Sverige, vi har även vår egen produktportfölj med laddstationer. Vad vi däremot inte gör att att ta betalt, detta gör dock våra kunder/operatörer. Med våra laddboxar är ni inte bundna till en specifik leverantör, detta väljer ni själva! Vi stödjer idag integration mot de vanligast förekommande operatörerna i Sverige. Autentisering mot laddboxen sker normalt med RFID-tagg eller App. Kontakta oss för mer information.

Schablon: Fast kostnad per månad, det är vanligt att brf:er tillämpar denna variant. Man kan ha olika modeller av schablon, vissa tar ca. 500kr per månad och vissa väljer att ta mer betalt för rena elbilar och mindre för laddhybrider. En löpande avstämning mot laddboxens inbyggda energimätare är möjligt så man inte tar ”helt fel” betalt. 3 nivåer av schablon kan även det förekomma. Exempelvis ett pris för laddhybrid, ett pris för elbil med medelstort batteri (upp till 35kWh) och ett sista pris för elbilar med ett batteri som överstiger 35kWh.

RFID: Vill man ej ha boxarna uppkopplade för insamling av mätdata kan man knyta boxen till en RFID-tagg. Användarna får sedan ladda hur mycket de vill per månad och ingen mätning/avstämning görs.

Avläsning av mätarvärde från Charge Portal: Kunden köper vår molntjänst Charge Portal och kopplar sedan upp laddboxarna mot denna. Kunden får en egen webbsida där man kan se statistik och debitera användarna därefter.

– Årskostnad för systemet är ca. 2 500kr/år, då ingår en inloggning för Styrelsen.  Årskostnad för en aktiv användare/ladduttag 299kr/år . Skall koppling emot externt rapportsystem som IMD ske tillkommer 3 999kr/år.

Mobilapp – Taking Charge: Kräver uppkopplad laddbox (Connected), sedan används mobilappen för att styra laddning. Det går bra att ta ut rapporter från appen och är utan kostnad för användaren, kostnad för tjänsten som BRF tillkommer.

Flow Bird (f.d. Cale): Flowbird har väldigt många p-automater runt om i Sverige. Laddboxarna måste vara uppkopplade mot Charge Portal, efter detta är klart förhandlar BRF med Flow Bird om ett pris för tjänsten. Laddboxarna kopplas upp mot P-automaten och användaren parkerar/laddar med hjälp av P-automat eller direkt via mobilappen.

Easy-Park: Kräver att laddboxarna är uppkopplade mot Charge Portal. BRF förhandlar med Easy-Park om en avgift för denna tjänst, användaren betalar sedan för parkering/laddning via P-automat eller mobilapp.

Kostar det något att använda er App-styrning?

Nej, app-styrning för max två enkeluttagare eller en dubbel-uttagare är utan kostnad för hemanvändare/hushåll, fler enheter än detta debiteras enligt gällande prislista.

Vilken IP-klassning har Chargestorm laddbox & var kan den monteras?

Laddboxen uppfyller IP44 och går att montera såväl inom- som utomhus. Vi rekommenderar inte installation av laddboxen i direkt solljus.

Jag vill ha lastbalansering till min laddbox, hur fungerar detta och vad krävs vid installation?

För att lastbalansering ska fungera i hemmet krävs det först och främst vårt stora styrkort som återfinns på en EVA ”Connected” som standard. Till denna laddbox köper man sedan till en licensfil för lastbalansering i hemmet.

Enheten måste vidare ha något att prata med, den kan alltså inte lastbalansera utan att veta vad huset i övrigt drar.

Detta löser man genom att köpa- och låta en elektriker montera en energimätare vid inkommande matning, den håller koll på vad huset drar och vad man har för huvudsäkring. Från denna energimätare drar man en mod-bus slinga till styrkortet i EVA. Efter att detta är ordnat kommer lastbalanseringen att fungera och bilens laddning justeras ned om huset drar ”för mycket”. Själva lastbalanseringen är med andra ord mer avancerad än bara en funktion som man kopplar på eller av.

Funktionen för lastbalansering i hemmet är en enklare åtgärd vid nybyggnation av ett hus då detta ställer en hel del krav vad gäller installation och möjligheterna kring denna (kabeldragning, plats i el-central etc.)

Hur skyddar jag min laddbox mot att obehörig kan ladda?

Det enklaste sättet för detta är att använda en RFiD-tagg. På vår enhet ”Connected” är detta standard, det enda du köper till är en RFiD-tagg. Våra övriga varianter av EVA; ”Start” & ”Protected” stödjer ej RFiD.

Vad menas med Typ 1 och Typ 2? Vad gäller mot bil och laddstation?

EU-Standarden för laddning via Mode 3 är satt till Typ 2 på både laddstationens uttag och bilens uttag vilket på sikt kommer att förenkla för alla. På en laddstation som har ett uttag (ej fast laddkabel) är det alltid ett så kallat Typ 2-uttag. Mot bilen finns det 2st olika varianter av kontakter, Typ 1 och Typ 2. De flesta biltillverkare har idag gått över till att ha ett Typ 2-uttag på bilarna.

Kan jag välja mellan Typ 2-uttag eller fast monterad laddkabel?

Ja, det går bra! Naturvårdsverket beskriver kraven för att kunna ansöka om bidrag enligt följande. Enheten utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.

Vad kostar er laddbox?

Priserna börjar från 5.995:- ex. moms, men för att svara bättre på denna fråga behöver vi komma fram till vilken enhet och specifikation som passar dig bäst. Läs gärna igenom vår FAQ nedan och ladda sedan hem vår EVA-broschyr längst ner på denna sida.

Efter det att du har kommit fram till en lämplig produkt/nivå som stämmer överens med dina önskemål antecknar du önskat artikelnummer från vår broschyr, glöm inte eventuella tillval du önskar. Du är varmt välkommen att skicka en förfrågan på pris och leveranstid till sales@chargestorm.se. Du kan självklart även nå oss på telefonnummer 011 – 333 0002

Har ni några referensbilder från andra kunder?

Absolut! Vi har massor. Besök gärna vårt populära Instagram-konto, där har vi samlat över 300 inlägg kring elbilsladdning och våra enheter. Glöm inte att följa oss, vi uppdaterar vårt konto löpande med nya bilder och referenser. Gå in på Instagram och sök efter ”@chargestorm”, har du inte Instagram skaffar du detta kostnadsfritt snabbt och smidigt via din mobil. Appen laddar du hem via App Store eller Google Play.

Var kan elektrikern dra inkommande matning till laddboxen?

EVA har många möjligheter för inkommande matning för att få en så snygg och smidig inkoppling som möjligt. I standardutförande kommer inkommande matning och nätverk in i laddboxens övre del. Vill man hellre gå undertill eller baktill direkt från vägg går även det bra. Vill man ha en installation som är helt ”osynlig” vad gäller kablage är det ”baktill” som gäller. Din behöriga elektriker hjälper dig med lämplig position av inkommande matning för din fastighet.

Vad betyder symbolerna på laddboxen?

EVA är utvecklad för att på ett enkelt sätt berätta för dig som användare om aktuell status:

  • Grön kontakt – Enheten är aktiv och redo för att nyttjas/ladda en elbil eller pluginhybrid
  • Blått batteri – Enheten är i en aktiv laddningsfas när batteriet ”pulserar”. När bilen är färdigladdad lyser batteriet med ett fast blått sken.
  • Grön ikon med 4st ”vågor” i nedre högra hörnet – RFiD är aktiverat, tagg kan krävas för att kunna starta laddning
  • Rött kryss – En säkring eller jordfelsbrytare har löst ut i enheten, återställning krävs.
Vilken serie/version av er laddbox ska jag välja?

EVA finns i 2st utföranden som är godkända enligt ladda-hemma-stödet.

  • EVA Connected – Denna laddbox passar dig som vill ha alla säkerhetsfunktioner på plats såsom säkring och jordfelsbrytare (Typ B eller Typ A + DC-läckage detektor). Enheten går även att koppla upp och möjlighet till att begränsa/styra laddning via en RFiD-tagg. EVA Connected har även app-styrning för en smidig hantering och åtkomst till statistik. Vi rekommenderar alltid att koppla upp EVA Connected via ethernet-kabel (nätverkskabel) då detta är stabilare än t.e.x. 3G-router. EVA Connected har även en inbyggd MID-godkänd energimätare.
  • EVA Protected – Denna laddbox passar dig som på ett säkert sätt vill ladda din elbil eller laddhybrid. Alla funktioner för elbilsladdning och säkring och jordfelsbrytare (Typ B eller Typ A + DC-läckage detektor) finns inbyggt direkt i enheten. EVA Protected har även en inbyggd MID-godkänd energimätare.
Varför ska jag välja en laddbox från Chargestorm?

Chargestorm är en marknadsledande aktör inom elbilsladdning som har funnits på marknaden sedan 2009. Vi utvecklar mjukvara och hårdvara på egen hand, av detta tillverkar vi sedan en laddbox eller laddstation för elbilar och laddhybrider. Våra enheter kännetecknas av hög kvalitet och god driftsäkerhet, vi är också stolta över all den teknik och säkerhet som byggs in direkt i våra enheter från start.

I vårt uppkopplade nätverk har vi över 1,1 miljoner laddningar loggade, tack vare detta har vi skaffat oss en gedigen erfarenhet och kunskap inom området.

Vad är Mode 3-laddning som era boxar använder?

Mode 3-laddning kräver specifik utrustning både på fordonet och på laddstationen. Denna säkerhetsnivå innebär att kabeln mellan laddstation och fordon är strömlös tills att fordon och laddstation kommunicerat med varandra. Först då slås strömmen på i laddstationen. EU har beslutat att Mode 3 ska vara standard från och med år 2017.

Vad behövs förutom laddbox? Tillkommer det några kostnader?

I vår serie ”Protected” och ”Connected” finns alla funktioner och säkerhet inbyggt direkt i enheten, detta gör att installationen oftast blir enkel och smidig. Många gånger är vår laddbox EVA och en elektriker allt som behövs för att komma igång. Våra enheter har inte några extra kostnader eller abonnemangstjänster efter köpet, du köper och äger din enhet.

Kan jag köpa en ”värre” laddbox än vad min nuvarande bil kan ta emot?

Ja! Även om du har en laddhybrid som för dagen max kan ta emot 1-fas 16A (3,7kW) kan du ändå ladda på en box med 3-fas 16A. Det som händer är att bilen tar emot det som är max, dvs. 3,7kW. Detta kan vara bra att tänka på för framtiden! Det är en god tanke att planera inför kommande elbil som kanske kan hantera 3-fas.

Hur monteras laddboxen och av vem?

I standardutförande monteras EVA mot en vägg med 4st skruvar, som tillval finns ett stolpmonteringskit som gör att EVA går att montera på ett 60mm rör. All installation måste utföras av en behörig elektriker enligt elsäkerhetslagen (2016:732).

Hur ska jag tänka kring säkerhet med säkring och jordfelsbrytare?

Vår laddbox EVA har i serien ”Protected” och ”Connected” all säkerhet inbyggt direkt i enheten för din trygghet. Detta innebär att säkring och jordfelsbrytare finns på plats redan från start vilket innebär en enklare och billigare installation. När det gäller jordfelsbrytare använder vi den nya standarden som innebär jordfelsbrytare Typ A + DC-läckage detektor. Funktionen med denna handlar om att hantera DC-läckströmmar som kan gå åt ”fel håll”, alltså från bilen tillbaka ut på elnätet.

Vilken effekt ska jag välja på min laddbox?

I hemmamiljö är det vanligaste att man installerar en laddbox med 1-fas 16A (3,7kW) eller 3-fas 16A (11kW). Valet av effekt beror på vilka förutsättningar din fastighet/elcentral har samt vilken bil du vill ladda primärt. När det gäller AC-laddning (växelström) är det bilen som sätter begränsningen vilken effekt den kan ta emot. Generellt kan man säga att de flesta laddhybrider klarar sig bra med 1-fas 16A (3,7kW) då de har mindre batterier.

1-fas 16A är också max vad många laddhybrider kan ta emot*, här hjälper det alltså inte med en kraftfullare effekt på laddboxen.  När det gäller rena elbilar får fler och fler modeller stöd för 3-fas laddning, här passar 3-fas 16A bra för hemmet. Värt att notera är vilken uppsäkring din fastighet har, det kan vara allt från 16A, 20A, 25A eller uppåt. För att installera en laddbox med 3-fas 32A (22kW) i hemmet krävs ofta ett förändrat abonnemang vilket medför en extra kostnad.

I de flesta fall ser det ut på följande sätt kring elbilsladdning i hemmet:

  • Laddhybrid – Satsa på 1-fas 16A (3,7kW)
  • Elbil – Satsa på 3-fas 16A (11kW)
  • Vill du framtidssäkra dig för kommande elbil eller laddhybrid som stödjer snabbare laddning? Satsa på 3-fas 16A.

*Skillnader finns bland olika fabrikat, vissa kan ta emot 3-fas trots att det är en laddhybrid.

Vilken laddbox ska jag välja?

Vi rekommenderar vår laddbox EVA ”Protected” eller ”Connected” som passar perfekt i hemmet. Dessa två varianter av EVA är de som är godkända för ansökan kring ladda-hemma-stödet.

Måste Chargestorm Connected monteras på en vägg?

I standardutförande monteras enheten direkt mot en vägg men går även att beställa med stolpmonterings-kit för montage på ett 60mm rör.

Produktblad

Är du intresserad av mer specifikationer? Ladda gärna ner vårt produktblad om Chargestorm Connected.

Chargestorm Connected – Produktblad