Support-FAQ

Denna FAQ bygger på vanligt förekommande frågor kring våra laddstationer.

Observera att denna FAQ till vissa delar bygger på information som berör privatpersoner som köpt en laddbox direkt via Chargestorm och vissa delar bygger på underlag där laddboxen köpts via en laddoperatör. Vissa delar på denna FAQ kan även rikta sig enbart mot en behörig elektriker och skall ej ses som information mot konsument. Använd filtreringsfunktionen för att sortera ut innehåll som berör just din frågeställning.

Nätverkskabeln mot styrkortet (RJ45) kommer i kläm

Om nätverkskabeln pressas ihop ”på egen hand” vid installation kan själva kopplingen mot styrkortet bli för hög. Detta kan i sin tur medföra att kabeln kommer i kläm mot frontens insida. För att komma runt detta problem kan man göra följande:

  • Använda ett fabrikat med lägre ”bygghöjd”
  • Använda en 90° RJ45 böj
  • Använda en traditionell RJ45-kontakt som är tillverkad i fabrik (dessa har ofta en lägre höjd)
Kan jag använda samma RFID-tagg som jag har till min bostad?

I många fall går det bra! Det finns dock många olika standarder för RFID-taggar. Eva använder: Mifare 1K, Mifare 1K+, Mifare Classic

Vikt och mått på laddboxen?

Vikt: Ca. 12kg (vikt skiljer mellan enkelutförande och dubbel)
Dimension: Höjd: 395mm, bredd: 278mm , Djup: 160mm

Laddstationen tar inte emot min RFID-tagg/laddkort

Det kan finnas flera orsaker till detta:

  • Var noga med att lägga taggen tätt intill fronten på laddaren och ikonen för RFID
  • Testa olika vinklar och vänd på taggen/laddkortet
  • Detta kan även påverka laddstationens möjligheter att läsa taggen: Smuts, regn, snö på fronten
  • Om RFID-ikonen ger ifrån sig ett rött sken är inte taggen godkänd för laddning

    Vid en godkänd tagg ger laddstationen ifrån sig ett ”pip”

Hur hittar jag era installatörer (elektriker) ?

Du hittar våra samarbetspartners på denna sida (under utveckling):

https://chargestorm.se/installatorer/

Vem tillverkar och utvecklar era laddboxar?

Chargestorm har en egen utveckling av såväl hårdvara– som mjukvara och en egen produktportfölj. Vi har två stycken fabriker som tillverkar våra laddstationer i Östergötlands län, endast 45 minuter från vårt huvudkontor i Norrköping.

Jag vill stänga av min laddbox, hur gör jag?

Det finns olika sätt att göra detta:

  • Har du en Chargestorm Connected som är köpt via Chargestorm och tillgång till appen Taking charge kan du inaktivera laddboxen direkt via appen
  • Har du en laddbox som inte är uppkopplad kan du öppna upp fronten med nyckeln och slå av samtliga säkringar och jordfelsbrytare, boxen stängs nu av.
Hur uppdaterar jag mjukvaran på min laddbox?

Har du en Chargestorm Connected som är uppkopplad kan detta göras direkt via appen Taking charge. Har du en laddare som inte är uppkopplad behöver du kontakta supporten på Chargestorm för hjälp med detta.

Kan jag schemalägga min laddning? (Tid/Solceller etc.)

Ja, det går bra! Har du en Chargestorm Connected som är köpt direkt via Chargestorm kan detta styras direkt via appen Taking charge. Detta är ett perfekt sätt att ladda då elpriset är billigare eller om man har solceller och endast vill ladda dagtid då panelerna ger som mest effekt.

Min laddning avbryts, vad kan det bero på?

Det kan finnas många anledningar till detta, bland annat:

  • Bilen låses upp under pågående laddning, laddningen pausas/avslutas då temporärt
  • Bilen är fulladdad
  • En säkring eller jordfelsbrytare har löst ut i laddstationen eller i elcentral
  • Laddstationen går mot en timer/schema som avslutar laddningen enligt inställd tid
  • Bilens batteri är för varmt, laddningen pausas/avbryts på begäran av bilen
  • Effekten på laddningen går under 6A, många bilar vill inte fortsätta att ladda på en effekt lägre än detta
Jag vill avbryta min laddning innan bilen har laddat färdigt, hur gör jag?

Följ dessa steg:

  • Om laddstatationen är öppen och RFID-tagg eller laddkort ej krävs, lås upp bilen. Laddningen pausas, koppla ur laddkabeln
  • Om laddstationen är låst med RFID-tagg eller laddkort: Lås upp bilen, drag RFID-tagg/laddkort, koppla ur laddkabeln
Min bil laddar långsamt, vad kan det bero på?

Det kan finnas flera orsaker till detta:

  • Bilen har över 80% laddning, de sista 20% tar längre tid än 0-80%.
  • Laddstationen går på full effekt, men en begränsning är satt i bilens interna inställningar. Kontrollera inställningar inne i bilen.
  • Effekten på laddstationen är begränsad, kontrollera dess inställningar (Gäller ej publik laddning då man som kund ej kan påverka detta)
  • Laddstationen har lastbalansering och flera bilar laddar på samma grupp, effekten begränsas.
  • Felaktig kabel används mot befintlig laddeffekt. Exempel: En 3-fas 32A laddstation kan bara leverera denna effekt om bilen har stöd för detta samt om rätt kabel (3-fas 32A) används.
Jag har en laddbox med 3-fas 16A (11kW), kan mina vänner som har en 1-fas bil ladda hos mig?

Ja, det är inga problem!

Man kan alltid ladda en plugin-hybrid eller elbil på en ”värre” laddbox än vad bilen har stöd för. Man kan även alltid ha en ”för bra” laddkabel än vad bilen kan hantera. Mode 3-laddningen tar hand om detta automatiskt och effekten anpassas mot vad bilen max kan ta emot. Ladda på!

Hur rengör jag min laddbox?

Enklast med hjälp av en microfiberduk samt fönsterputs, det fungerar väldigt bra! Spraya mot microfiberduken och torka sedan av laddboxen.

Bör jag stänga ned min laddbox vid risk för åska?

Det är väldigt ovanligt med åska/blixtar som förstör laddboxen, men det kan självklart förekomma. Om du vet med dig att åska är på ingång kan du öppna upp laddboxen med din nyckeln och slå av samtliga säkringar och jordfelsbrytare.

Kan jag nollställa min energimätare i laddboxen?

Nej. Energimätaren är MID-godkänd och kan ej återställas av Chargestorm eller konsument.

Ett rött kryss lyser på laddboxen, vad ska jag göra?
  • Om det röda krysset inte lyste när laddningen startades har troligen en säkring eller jordfelsbrytare löst ut under pågående laddning. Normalt sett är det då laddstationen som behöver service/felanmälas. Din bil eller laddkabel påverkas väldigt sällan av detta då meningen med denna funktion är att just skydda kabel/bil via säkring/jordfelsbrytare.
  • Om det röda krysset lyser när du har tänkt påbörja en laddning, välj en annan laddbox och felanmäl. Laddningen kommer ej att starta på en laddbox som lyser med ett rött kryss.
Min laddning startar inte, hur gör jag?

Gå igenom denna checklista:

  • Kontrollera så att laddkabeln är ordentligt insatt mot bilen och laddboxen
  • Om laddkabeln inte går att trycka in ändå in mot bilen eller laddstationen kan en låssprint vara i vägen. Om sprinten är nedfälld på bilens sida, testa att låsa- och låsa upp bilen igen innan du trycker in laddkabeln. Är sprinten nedfälld på laddaren och den trots detta lyser grönt, välj annan laddbox och felanmäl detta. Själva sprinten är en väldigt liten låssprint som fälls ned uppifrån i Typ2-uttaget på båden bilen och laddstationens sida, ibland kan det vara svårt att se denna lilla låsning. Har du en ficklampa eller telefon med denna funktion, lys och titta in i uttagets övre del för att verifiera att denna är nedfälld. Denna sprint ska aldrig vara nedfälld på varken bil eller laddstation för korrekt funktion. Vid en pågående korrekt laddning låses laddkabeln fast i både bil och laddstation för att ingen ska kunna rycka ur laddkabeln.
  • Kontrollera så att du har lagt din RFID-tagg eller laddkort mot boxens front om detta krävs (Laddbox via operatör)
  • Kontrollera så att laddboxen lyser med en grön kontakt och att den därmed är redo att börja ladda din bil
  • Kontrollera eventuella skador på laddkabeln och kontakterna
  • Om inget av ovan hjälper, kontakta support.
Jag vill anmäla mig till Er elektrikerutbildning, hur gör jag?

Glädjande att höra! Välkommen med din intresseanmälan till sales@chargestorm.se så återkommer vi med nästa lediga utbildningstillfälle.

Jag har 2st Chargestorm Connected, kan jag se båda dessa i min App?

Ja, det går bra! Se menyhanteringen inne i din app för att lägga till fler laddboxar.

Hur uppdaterar jag min App Taking charge?

Många telefoner kan idag på egen hand se till att alltid ha den senaste versionen. För att manuellt kontrollera din version, gå till Google Play eller App-Store och se på fliken uppdateringar. Finns en ny version trycker du på uppdatera.

Jag har tappat bort min nyckel till laddboxen, hur beställer jag en ny?

Då våra laddboxar levereras med olika nummerserier behöver vi ett order- eller kundnummer för att söka upp din laddbox, skicka sedan en förfrågan till sales@chargestorm.se så hjälper vi till med en ny nyckeln.

Min fasta laddkabel på laddboxen är skadad, hur köper jag en ny?

Kontakta Chargestorm för beställning av ny laddkabel. Då denna kabel måste installeras ”fast” inne i laddboxen krävs det en behörig elektriker för detta arbete.

Hur justerar jag laddboxens effekt?

Detta görs direkt via appen ”Taking charge” eller via USB-kabel och inloggning mot webbgränssnitt, se manualen.

Vilken effekt har laddboxen där jag har parkerat?

Stora variationer kan förekomma beroende på fastighetens/elnätets förutsättningar. Max effekt för Chargestorm Connected är 3-fas 32A per ladduttag, det är vanligt att laddboxarna lastbalanseras för att inte äventyra huvudsäkringar. Laddeffekten kan även bero på hur många bilar som laddar samtidigt. På vissa laddboxar står max laddeffekt på sidan av laddboxen. Vissa bilmodeller/appar kan i realtid visa vilken effekt laddboxen ger.

Var hittar jag installations- och användarmanualer?

De finns här:

https://chargestorm.se/manuals/

Min laddkabeln är skadad, kan jag ladda ändå?